۱۳۹۵ مهر ۳۰, جمعه

ته چين


مواد لازم : 
برنج خشك  ٣٥٠ گرم
ماست  ١ پيمانه

 تخم مرغ  ٢ عدد كامل 
 روغن مايع  ٣/٤ پيمانه
 زعفران غليظ آب شده هرچقدر بيشتر بهتر



برنج را طبق معمول چند ساعت قبل بشوريد و با نمك خيس بديد و بگذاريد كنار بماند . توى اين فاصله من مايع ته چين رو آماده كردم يعنى ماست و تخم مرغ رو خيلى خوب با وسيك هم زدم تا يكدست شوند . و بعد به آن زعفران را اضافه كردم و در آخر هم روغن مايع رو ريختم و مخلوط و هم زدم تا مخلوط شوند .



 برنج بعد از اينكه خيس خورد طبق معمول مدل آبكشى درست كردم ولى خوب خيلى دون تَر از هميشه برداشتم و آبكش كردم نكته اى رو بگم من برنج رو توى آب مرغى كه براى ته چين درست كردم جوشوندم تا خوشمزه تَر بشه 😋


يعنى مرغ رو كه با پياز پختم وقتى كه پخته شد از قابلمه خارج كردم ، آب مرغ را هم يكبار صافى كردم تا پيازها گرفته شوند و بعد آبش رو براى برنج استفاده كردم , برنج آبكش شده رو مخلوط مايع ته چين كردم و به آرامى مخلوط كردم تا له نشوند . و بعد توى قالب كه چرب كرده بودم ريختم و داخل فر از قبل گرم شده ١٨٠ درجه تقريباً ٤٥ دقيقه گذاشتم تا طلايى رنگ بشود . 



در مورد مواد ميانى داخل ته چين به سليقه خودتون عمل كنيد ، مثلا مرغ بپزيد و از استخون جدا كنيد كمى به اون هم ماست و زعفران بزنيد و همراه زرشك سرخ شده داخل ته چين بزاريد ، يا اينكه مرغ و آلو و اسفناج ميتونيد بزاريد ، مرغ و بادمجان سرخ شده , و يا اينكه گوشت و اسفناج ، و يا اينكه مايه آلبالو پلو لاى ته چين بزاريد ، يا اينكه مرغ جداگانه وقتى ته چين درست شد در كنارش سرو كنيد .


 مثلا دوست من همراه با چيكن استراگانف ته چين رو سرو كرد .....كلا دستتون خيلى باز هست براى نحو سرو اون من چند تا تيپ رو براى شما نوشتم 😊 ولى دستور مايه ته چين با همين مقدار خيلى خوبه و استاندارد و خوشمزه و مناسب و به اندازه  هست اين را از منه بدپسند در مورد ته چين قبول كنيد تست كردم كه ميگمااااا😂😉😍



پى نوشت : 
رنگها همه واقعى هست بدونه أفكت 😂😂 من كَرْمم زياد هست تو استفاده از زعفران مثلا در مورد بالا به صورت شيك و پيك زعفران رو به صورت آسياب شده و خشك ريختم تو مايع ماست و تخم مرغ تا خودش اونجا رنگش رو وا كنه😳



۱ نظر:

  1. خیلی خوشمزه به نظر میاد تشکر از توضیح دادن تون

    پاسخحذف